November 20, 2009

Praktikal Tazkiah

Sebagaimana yang diketahui ataupun tidak diketahui, semua pelajar J.Iman dikehendaki melakukan Tatbiq Amali ketika cuti tahunan selama 3 bulan. Atas dasar itu, saya telah memohon untuk mengajar di sebuah sekolah rendah swasta yang enggan dikenali. Tidak cukup dengan itu, sempena kesudian satu jemaah dari Qinah, Mesir untuk 'khuruj' di Terengganu, saya turut sama mendepakan tangan bersedia menjadi Juru Alih Bahasa bagi mereka berlima.


Mereka berempat yang tiba dari Mesir dua minggu lepas ditambah pula dengan seorang dari Tunisia baru-baru ini. Saya yang bersama mereka dalam masa tersebut telah berkhidmat menterjemahkan ceramah dan nasihat mereka sepenuhnya. Hanya atas maksud dakwah dan mengajak manusia kepada Allah, jemaah itu menghabiskan masa dua bulan di negara Bangladesh dan dua bulan lagi di negara kita.

Alhamdulillah, dengan izin dariNya, 'tatbiq' tersebut selesai.

*Untuk student Iman : Korang punya tatbiq camne?

Sorry lama tidak update.

"Sori sori naik lori ar.". Sudah hampir tiga bulan saya di Malaysia. Alhamdulillah, dapat lepaskan rindu pada kampung halaman. Perubahan juga tak banyak berlaku di Malaysia. Masa cuti kali ni memang padat dengan aktiviti-aktiviti sihat yang menyibukkan.

Sedar tak sedar, hari Ahad depan dah nak balik ke Yaman. Perasaan ketika ini bercampur-baur. Rasa sedih sebab belum puas di tanah air, gembira sebab nak jumpa kawan-kawan kat Sanaa dan takut juga untuk balik bersendirian kali ini. Jadi penerbangan saya adalah pada 28 November ini. Singgah di Bahrain selama satu hari. Kali pertama bersafar seorang diri. Insya-Allah selamat.

Ramai pelajar pulang awal ke Sanaa. Persiapan untuk Ikhtibar ulangan. Waktu baru tiba di tanah air, semua benda terasa serba tidak kena. Cuaca rasa terlalu panas, udara terlalu lembap dan berbagai lagi disebabkan perubahan suasana yang mengejut. Sebab itu ramai budak 'oversea' memandang remeh kepada negaranya sendiri bila balik dari negara asing. Kadang-kadang kita pun rasa begitu juga, tapi ingat balik bahawa ini adalah tempat kelahiran kita yang telah banyak mengajar erti kehidupan.

Manusia itu bagaikan kacang. Ada ketika dia mengenal dirinya. Tapi kadang-kadang dia lupa siapa dirinya seperti si kacang yang pergi tanpa menghiraukan si kulit. Sedangkan kulit itu mengasuh dan membelainya sejak ia lahir. Oleh itu, ingatlah bahawa sejauh mana pun kita pergi, setinggi mana pun kita berilmu, ingat asal kita. Ingat agama kita. Sekian.

August 25, 2009

Rumah Baru


Baru-baru ni saya telah berpindah ke rumah Nur Rahman kat depan Iman. Nak tahu lebih lanjut ttg rumah tu boleh masuk dia punya blog (AshaabulKami.blogspot.com). Rumah ni terletak di Syari3 Thalathin ataupun diterjemahkan sebagai Jalan Tiga Puluh, di hadapan Universiti Al-Iman. Ahli rumah sekarang ini adalah seramai 16 orang. Keluasan rumah agak memuaskan. Terdapat 5 bilik tidur, dua bilik air, dapur dan ruang tamu yang luas.

Sebelum ini saya menetap di kediaman pelajar luar negara Universiti Sains di Jalan 60. Antara tujuan perpindahan rumah ialah supaya lebih mudah untuk ke Dewan Kuliah. Makan minum juga lebih terurus. Kebanyakan ahli rumah adalah pelajar di Fakulti Bahasa Arab U. Iman. Diharap semuanya berjalan lancar.

Gambar sebelah ni masa pergi daki Bukit Syamlan kat belakang rumah. Takde kerja. Pemandangan dari atas tu memang cun..

August 8, 2009

Bulan Puasa..

Ramadhan dah dekat. Sekejap je rasa. Macam baru minggu lepas kita puasa, dah nak puasa lagi. Sebak pulak terasa. Kita semakin tua. Dengan begitu pantas.

Allah swt berfirman,"Dan bertaubatlah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya,". Seolah-olah taubat itu kunci kejayaan. Dan sememangnya begitu.

Bila seorang anak Adam berbuat dosa, dititikkan satu titik hitam pada hatinya. Begitulah juga halnya pada pembuat amalan baik, satu titik putih akan tumbuh pada hatinya. Sehinggalah akan jadi dua jenis hati, hati hitam legam dan hati putih suci yang menerima kebaikan dan menapis keburukan yang masuk ke dalamnya.

Orang yang hitam hatinya bila masuk bulan Ramadhan, tak ada faedah. Jadi, baik kita sama-sama bersihkan batin kita untuk menyambut bulan yang mulia, Ramadhan yang diberkati.

Rukun taubat ada tiga. Meninggalkan kesalahan yang dilakukan, menyesal dengan apa yang telah dibuat, berazam untuk tidak mengulanginya.

Para ulamak rah.alaihim telah menambah rukun taubat yang keempat iaitu jikalau dosa kita sesama manusia maka hendaklah dipulangkan hak mereka yang kita ambil dan pohonlah secubit kemaafan..

Sekian.

p/s : aku minta maaf pada sesiapa yang marah, ada terasa, bengang atau apa saja terhadap diri yang kekurangan ini. 0 - 0.

August 7, 2009

Title apa?

Assalamualaikum semua, lamanya tak kemaskini blog. Badan tak berapa sihat, rasanya terkena keracunan makanan sebab banyak muntah, rasa tak bermaya dll. Lepas tu,minggu ni sebenarnya adalah minggu final exam. Oleh sebab itulah, tak dapat nak selalu online. Posting ni pun, sebab cuti 2 hari sebelum ikhtibar hadith yang susah tu. 

Semalam,masa baca Sohih Musleem, aku terbacalah satu hadith yang hebat ni, menceritakan perihal 
Nabi Isa yang akan turun di akhir zaman. Rasulullah s.a.w bersabda dalam hadith sohih yang Nabi Isa akan menghancurkan salib pastu tak terima jizyah dari orang kafir (sama ada masuk islam atau di bunuh) dan yang paling best Nabi Isa al-Masih akan membunuh semua babi di dunia ini. 

Cuba korang bayangkan kalau diumumkan hari ini bahawa babi-babi di seluruh pelusuk dunia mesti dibunuh dan dipupuskan. Mesti H1N1 dapat diatasi. Aku sedih, runsing dan cuak masa terbaca Berita Harian Online semalam. Malaysia sudah 14 kematian dicatatkan. Banyak tu. Siap ada orang ramalkan Malaysia akan cecah berpuluh-puluh ribu lagi kematian. Macam cerita The Happening la pulak. 


Dekat Yaman anda tahu tak berapa yang dijangkiti?
Pada satu malam tu, aku dengan Faeez Abdullah naik teksi Marhaba menuju ke Mazbah. Ada berita kat radio. Ada la bunyi2 "Influenzal-Khanazir"(Selsema Khinzir ;D). 

Aku : Bahaya betul wabak ni kan,bang?
Driver : Memang la, bahaya.
Aku : Abang tau kat Malaysia dah tiga orang mati pasal H1N1..(masa tu)
Driver : Iye? dekat Yaman ni baru tujuh mangsa..
Aku : Tujuh kematian ke?
Driver : Tak. Baru tujuh orang positif H1N1.
Aku : Oh...........

Sekian. Pakailah Mask. Ingat orang yang tersayang.

July 7, 2009

Akhirnya Sempurna


786. Abd Aziz sudah book tiket kami balik Malaysia. GULF AIR. Kapal terbang Bahrain. Tarikhnya 30-8-09. Sampai KLIA pagi 31-8. Merdeka bai!. Gile "nganying". Saat-saat yang mendebarkan menanti aku di hari-hari mendatang. Balik Yaman semula lepas Raya Haji. Muharram, Iman bukak.

Nak kena amik Ikhtibar Takmili. Banyak madah failed. Malu arr. Btw, korang doa la banyak-banyak supaya takde tragedi. Lautan Hindi sekarang banyak dah jadi mangsanya. Kena semayang safar dulu, baca doa dan ayat banyak2. InsyaAllah selamat. Raya tahun nie menyaksikan kepulangan ramai teruna-teruna Melayu dari Yaman tidak seperti tahun-tahun sebelumnya.

Hari Merdeka Aku Merdeka. Amat suka. Balik nanti nak selesaikan lesen motor. Baru 'L'. Lepas tu amik kereta pulak. Hhuhu. Malaysia musti panas sekarang. Tak apa lah. Hujan emas di negara orang, hujan batu di negara sendiri, tanah air tetap lagi best. Dharuri Al-Bilad!!Hahahaa..

June 30, 2009

Sape lagi mau naik Yemenia?

GAMBAR yang diedarkan oleh Industri Airbus, pesawat Airbus A310, jenis sama yang terhempas di Lautan India, hari ini. Kapal terbang Yemenia Air berlepas dari Semenanjung Yaman, Arab untuk ke pulau negara Comoros terhempas awal pagi ini, jurucakap pegawai lapangan terbang Yaman berkata. Berita awal menyebut lebih 100 penumpangnya dipercayai maut. Gambar bawah, saudara-mara dan rakan penumpang penerbangan Airbus A310-300 yang terhempas dari Yaman, kelihatan sedih setiba di Lapangan Terbang, Charles de Gaulle, Paris. - Foto AFP/Reuters


Nahas Airbus: Penyelamat mula temui mayat

Pegawai syarikat penerbangan Yemenia Air melaporkan penyelamat mula menemui beberapa mayat mangsa pesawat Airbus A310-300 miliknya yang terhempas di Lautan Hindi, awal hari ini.

Ketika kejadian, pesawat milik syarikat penerbangan nasional Yaman itu membawa 153 penumpang, termasuk 66 warga Perancis.

Nahas dipercayai berlaku ketika pesawat melintasi laluan cuaca buruk dari Yaman ke Kepulauan Comoros.


Timbalan Pengerusi Lembaga Penerbangan Awam Yaman, Muhammed Abdul Rahman Abdul Qader berkata, beberapa mayat mangsa nahas ditemui dari bangkai pesawat.


Bagaimanapun, pihak berkuasa Yaman tidak dapat mengesahkan ada mangsa yang terselamat.

Pihak berkuasa lapangan terbang Paris berkata, ketika kejadian 66 warga Perancis berada dalama pesawat berkenaan.

Dua pesawat tentera dan kapal Perancis menyertai operasi mencari dan menyelamat di Lautan Hindi antara pulau Mayotte dan Reunion.

Pihak berkuasa Yaman pula berkata, ada 142 penumpang dalam pesawat, termasuk tiga bayi dan 11 krew.

Ketika kejadian pesawat dalam pernerbangan dari Sanaa ke Moroni, ibu negara Comoros. - Agensi

-Berita Harian

June 27, 2009

Dinner

Majlis makan malam bersama Timbalan Menteri Luar Negara Dato` Seri Kohinan Pillay. Beliau memberitahu dalam ucapannya bahawa beliau dilantik sebagai Timbalan Menteri pertama berbangsa India oleh Najib Tun Razak. Boleh la India ni, tak sombong sangat.

 Malas aku nak kupas banyak2 pasal dia sebab bukan kenal sangat pun. Tapi Hotel Movenpick memang di luar jangkaan. Sangat besar dan mewah. Ini sememangnya hotel terbaik di ibu kota Yaman, Sanaa.

Kami naik bas yang Permaya sediakan untuk ke sana. Tapi ada satu je yang aku tak puashati. Budak2 melayu buat stail kampung, ambik makanan berebut-rebut. Sorang ambik makanan untuk 5 orang. Tak agak-agak. Makan memang sedap, perfect dan tentunya memuaskan.

Aku sempat pusing2 hotel tu, usha2 swimming pool dia. Boleh tahan. Ramai juga yang membatakkan diri dengan bermain lif canggih hotel.


June 26, 2009

H1N1 di Malaysia - 91 kes!




*Takut nak balik raya tahun ni.
Sumber

June 21, 2009

Faris+Sudin+Ubay=Ёéмąń ÖňĿϊńє™


Faris, aku dan Sudin telah bersepakat untuk membuat blog khas untuk kami jadi penulisnya. Alhamdulillah,blog dah siap. Templatenya cantik bangat. Baru ada lima post je baru. Faris dah accept invitation jadi author, tapi Sudin belum lagi. Apeda ko Sudin..

Kitorang fikir punya fikir nama apa nak buat..last2 pakai Ёéмąń ÖňĿϊńє™. Apsal pakai nama tu? Sebab kami student Jamiah Eeman. Entahla, header tu pun nampak macam smart je. Blog address berbeza dari headernya. http://budakiman.blogspot.com. Insya-Allah kitorang akan cuba berkongsi maklumat mengenai suasana kehidupan di sini dengan pembaca yang budiman di samping berkongsi pendapat dan pengetahuan.

Risau jugak aku takut susah nanti nak pegang dua blog. Mesti salah satu akan terabai. Takpe kita tengok dulu. Cuma perlukan kerajinan dan idea untuk menulis. Ada blogger tu sampai sepuluh blog, punyala dasat. Respek lu. Aku sudah tidak sabar nak balik ke Malaysia, dalam sebulan atau sebulan setengah je lagi. Yang penting sebelum Raya. Sekarang ni cuma menunggu kata putus dari orang tua. Balik ni aku nak pekena Sate banyak-banyak. Roti canai, nasi dagang dan segala macam makanan Melayu. Hahaha..

June 17, 2009

Besday Abang

Selamat Hari Jadi ke-21 untuk Abang Faiz yang sentiasa di hati.


Hari jadi beliau jatuh pada 14 haribulan Jun 1988. Aku dengan abang aku tak pernah berpisah dari mula-mula aku keluar dari perut sampai sekarang. Belajar pun satu tempat. Sekarang je pisah tempat belajar. Dia kat Maahad Sibawaih, aku kat Jamiah Iman. Dulu selalu gaduh, bertekak, biasala tu sebab kitorang agak sebaya, umur beza cuma setahun setengah. Tapi sekarang ni dah besar panjang, takkan nak gado2 lagi. Tahun ni dia balik Malaysia dan takkan datang lagi Yaman. InsyaAllah kahwin. Aku balik datang semula sorang2.

Takde buat party apa2. Bagi hadiah kecik2 camtu je. Yang penting aku nak dia tau, selama ni aku beruntung ada seorang abang sepertinya. Seriously cakap. Sekian. Bye.

June 16, 2009

Imran Zakhaev

Hahaha, aku sudah berjaya habiskan Call of Duty 4 Modern Warfare semalam. Akhirnya berjaya juga aku bunuh Imran Zakhaev(gambar) dengan pistol besa je. Punya la lama nak boleh abis. Pastu, masa nak balik Sakan, aku naik la bas kuning Hassobah - Al-Jamiah. Dapat duduk seat baris kedua sebelum akhir. Kat belakang sekali ada dua orang Yaman. Sorang budak muda, sorang lagi tu orang besar pakai jubah dengan jambia. Aku terdengar diorang ni macam bertekak pasal tempat duduk. Tak pasti jugak pasal apa...

Dengan tidak semena-mena(ayat tak bole blah), diorang bergaduh. gile cuak aku. Yang besar tu kelarkan jambia dia nak tikam mamat sbelah dia. Habis terlanggar aku. Aku time tu rasa cam nak mati dah. Kalau la jambia(gambar2) tu terkena aku, habis la jawabnya. Lepas itu, seperti biasa ada orang tahan. Diorang still x puas hati. Mamat belakang aku ni buat2 berani padahal muka dah pucat. Terserlah kebudak-budakan mereka.

Macam2 hal. Arab kat sini suka sangat bertumbuk. Setiap hari mesti ada. Memang b*d*h.

June 11, 2009

Squid Ward

Salam.

Semalam(10 Jun) pegi jalan2 Bab dengan kawan 2 yang baru sampai dari Zabid. Semua karkun. Ingat nak pegi mkn kat Damai pasal ada tahklil arwah tapi rasa cam malas gak. Duit pun kong. Ingat nak duk sakan je tengok tv, main ping pong atau lepak2 minum `Asir kat Funduq sebelah. Tapi dengan tiba-tiba, sebuah panggilan yang tiba mengubah rancangan malam tu. Budak2 ni nak belanja aku minum2 kat Bab. Pas makan Mulawwah dengan Tuna, Miji nak cari jubah. Kitorang jalan masuk Bab. Bab dah laen skang. Ramai askar jaga. Cari jubah second hand takde, kami pon pergilah kedai shilan Arab yang pandai cakap Melayu tu. Mahal sangat. 2ribu, seribu setengah.

Blah kedai laen. Mahal gak. Jubah 'Musta`mal' mana? Patutnya ada depan pintu je. Kalau takde kita balik lu ah. Nak balik tu kitorang diserang penjual2 jubah musta3mal tetiba. Owh, rupanya diorang da tukar port. Kat depan jalan pulak. Aku berkenan tengok jubah hitam ni satu. Corak dia lawa. Beli terus. Pinjam Jahed 400. Budak2 tu beli banyak gak. Harga dari 1000 jadi 250. Aku tawar dpat 400 je. Tak cukup expert lagi. Brin dengan Miji dah cukup power!!


Ok. Sekian kisah idopku. Mesti korang serabut otak baca cerita pasal idup aku yang tak penting ni. Takperlah, blog ni kan "Blog Seorang Zikry" hahahahaha..

June 9, 2009

Takut dan Harap

Kedua-duanya umpama sayap untuk hamba Allah terbang ke darjat-darjat yang tinggi di sisiNya. Yakni takutkan azabNya dan mengharapkan rahmat dariNya. Ramai manusia hanya mengharapkan syurga tanpa beramal lantaran ketiadaan takut pada azab tuhan mereka. Rasulullah saw bersabda,"Orang yang bodoh adalah dia yang mengikuti nafsunya dan mengimpikan syurga dari Allah."-Tirmizi & Ibnu Majah.

Ditanya kepada Yahya bin Muaz"Siapakah yang paling tenang pada hari ESOK?" Jawabnya,"Yang paling takut pada hari ini." Banyak pertanyaan yang didengari "Adakah sifat takut atau sifat harap yang lebih penting dan afdhal?" Said Hawwa di dalam kitabnya Tazkiyatul Anfus memperincikan yang mana lebih penting, takut atau harap. Soalan ini sama seperti "Mana lagi penting, makanan atau minuman?". Maka jawapannya adalah makanan lebih penting untuk orang lapar dan air tentunya lebih penting bagi orang yang dahaga. Jika dia berasa lapar dan dahaga sekaligus, kedua-duanya sama penting.

Jadi takut dan harap adalah dua jenis ubat bagi hati. Bagi hati yang mempunyai penyakit 'aman dari azab Tuhan' maka ubat takut lebih penting baginya. Kalau penyakitnya adalah 'putus asa dari rahmat Tuhan' maka ambillah ubat pengharapan.

Akhir sekali, mari kita renung kata-kata orang yang telah merasai kemuncak takut dan harap, Saidina Umar radhiaallahu anhu:"Kalaulah seluruh manusia dipanggil untuk memasuki neraka kecuali seorang lelaki aku benar-benar berharap bahawa akulah lelaki itu, dan kalaulah dipanggil seluruh manusia untuk masuk ke syurga kecuali seorang lelaki, aku takut akulah lelaki itu."

June 7, 2009

Daulat Tuanku






Hari ini(6 Jun) hari keputeraan Yang Dipertuan Agung Tuanku Sultan Mizan Zainal Abidin.

Daulat Tuanku!

Sudah usai berlangsungnya majlis yang sungguh meriah sekali bersempaena dengan Hari Keputeraan YDP Agung di kediaman Duta Besar Malaysia ke Yaman. Majlis dimulakan dengan bangun beramai2 menyanyikan lagu Negaraku. Patriotik abes!! Sempat mengupload gambar2 suasana majlis pada petang tersebut. Enjoy!

Info gambar: Baju batik hijau tu Encik Samad selaku Duta Malaysia. Baju melayu biru dgn kot sambil pegang anak - Faris.











June 5, 2009

Sham Madu Dah Kahwin

Hari Jumaat 5 Jun 09. Telah berlangsung dengan jayanya Majlis kenduri kahwin Sham Madu dengan Yasmin anak Abg Azmi. Bertempat di Sakan Lecturer Malaysia di Jaulah Mazbah(rumah kami dulu). Memang gempak! Selepas bergelumang dengan Arab setiap hari, nak jumpa Melayu pun susah. Dalam 100 orang Arab sorang Melayu terserempak. Buat majlis camni yang mana semua orang Melayu dapat kumpul, bertanya khabar, makan2, tengok persembahan memang terasa kemeriahannya. Kalau kat Malaysia x la terasa sangat. Tapi buat kenduri besar-besaran kat luar negara memang really 'happening' bak kata Amad


Aku memula tu pelik campur konfius jugak kan, camne diorang nak buat ni. Muat ke nak ajak seluruh rakyat Malaysia di Sanaa datang. Sekali dah datang tu, diorang tempah khemah besar, bua kat halaman. Tapi kerusi meja takde. Arabian Style! Pakai Majalis Arabiah. Smart giler! Sham tadi memang vogue, ensem je dengan pakaian tradisional Melayu 100%, tanjak pun ada. Baju Melayu emas dengan sampin. Ramai gak orang Arab yang dijemput.

Dr Tariq Presiden Universiti Uloom ada, Dr Daud ada, Syeikh2 pun ramai. Majlis dimulakan dengan berbalas pantun(apsal pompuan pon nak berpantun gak?x sesuai di Yaman). Pastu pengantin sampai, Ust Naim dengan rakan-rakannya start main silat selepas Ust Lutfi baca doa ringkas. Pencak Silat Harimau Bentara. Lawa diorang main. Arab terkebil2 je tengok! Pastu Nasyid. Syed Faris jadi pemukul gendang. Haha! Lawak siot. Ok je nasyid tue. Vokalis semua suara lunak merdu. Semuanya mantap la boleh dikatakan.

sumber foto: Ahmad Musa

Tablegh Sesat dan Bidaah???


Ini cerita pasal pagi semalam. Aku terlambat sikit sampai dewan kuliah. Sudin yg duduk sebelah aku tengah baca 1 buku(bkn kitab) ni. Ape ntah.

"Oi, ko baca apa tu?" Aku tanya.

"Eh, ko takleh baca buku ni. Bahaya!" kata Nasruddin sambil tersengih memandang Faris.

Cilakak tul!. Last2 dia tunjuk jugak.

'Fatwa 2 Syeikh Nasiruddin Al-Albani.

"Oh, patutlah lain macam. Aku kat kelas memang dah terkenal dengan budak yang MASIH bermazhab Syafie, berbanding budak2 Iman yang lain, kebanyakannya dah x pakai mazhab. Buku tu pulak dikarang atas Manhajus-Salaf. Faris kata kat aku, "Ko tau x, kat dalam buku tu ada cerita pasal Tabligh! Kaw2 Syeikh Albani bagik."

Sudin menyampuk, "Apsal ko bagitau?"

Terus terbangun aku dengar Faris cakap gitu. Encik Suden bagi la aku tengok lepas pujuk punya pujuk. Aku baca. Orang bertanya Imam Albani bagaimana dengan Jamaah Tabligh? Bolehkah kita khuruj bersama mereka?

Jawab Imam Al-Albani,"Di dalam Jamaah Tabligh itu sendiri ada berbagai2 mazhab dan aqidah. Mereka tidak berpegang pada sesuatu pegangan, Mereka hanya menumpukan kepada ceramah yang bertujuan untuk memberi semangat untuk beramal. Tidak pula mereka mengajar ilmu agama kepada pendengar, dan ramai pendakwah daripada mereka adalah orang2 yang tidak berilmu sedangkan dakwah sebenarnya tugas ulamak. Mereka ada persamaan dengan jemaah Ikhwanul Muslimin dalam sesetengah perkara.


Katanya lagi,"Jamaah itu boleh dikategorikan sebagai 'sufi moden' kerana didapati mereka ada mengamalkan tariqat2 tertentu seperti Naqsyabandiah dan sebagainya. Lalu timbul pula soalan yang berapa ramaimanusia yang dapat bertaubat dan kembali kepada Allah sebab usaha ni?" Syeikh jawab/"Tak hairan perkara macam tu. Seperti guru2 yang sesat juga biasa menjadi sebab hidayah untuk manusia." Dah, cukuplah tu. Sebenarnya panjang lagi jawapannya tapi aku ringkaskan. Pedih rasanya nak tulis lagi.

Itu yang beliau kata, ni yang aku pulak kata,"Kepelbagaian mazhab dan pegangan dalam Jamaah Dakwah tu buat apa nak kecoh, Tabligh itu bukan satu kumpulan, parti, kelompok, atau puak. Dakwah adalah satu amalan(satu tanggungjawab). Macam sembahyang, ada ke orangnak kecoh2 dalam satu jemaah solat Jumaat yang terdiri dari pelbagai mazhab. Itu bukan satu isu. Lagi satu pasal krkun2 x berilmu banyak. Aku kata: Ilmu itu bukan segala2nya. Kalau satu orang ni dia tau semua masalah2 fiqh, semua tafsir quran dan hadith dalam kepalaboleh jamin ke dia beramal dengan ilmunya? Boleh jamin ke dia boleh amal agama dalam hidup dia, simpan janggut, pakai jubah ke mana-mana dsb?



BELUM TENTU beb!. Masalah umat hari ni bukan pada ilmu. Tapipada TAQWA. Orang yang bertaqwa akan amal 100% ilmu yang dia tau(walaupun sikit). Hanya orang yang takut pada Allah yang akan amal agama sedaya upaya dalam hidupnya. So, inilah yang Orang Tabligh duk usahakan!! Bukan takde program ilmu langsung dalam Jemaah ini. Ada banyak pengajaran ilmu2 asas sewaktu khuruj.


Kalau kerja dakwah adalah kerja ulamak saja, takde bezalah antara kita dengan Nasara dan Yahudi. Pendeta2 je yang buat dakwah, orang ramai datang gereja, bagi hadiah, bagi duit kat pendeta lepas tu dosa diampun. Allah suruh Rasulullah kata,"Dakwah ni jalan aku dan orang yang ikut aku". Bukan jalan aku dan orang yang berilmu dikalangan kamu. Pasal Tariqat tu pulak aku rasa tarak masalah. Berbai`at untuk tinggalkan semua haram, untuk amalkan zikir2 yang jelas dan bagus. Lailahaillallah 1000x sehari cthnya. Takde masalah.

Kepada semua anti JT.
Sungguh tak hensem bila kita merasa hanya diri kita yang betul dan seluruh dunia adalah salah. Sebaliknya fikirlah bahawa semua orang betul.- Pepatah Rekaan.

Aku dah nampak kebenaran usaha ini, aku yakin dengannya dan aku takkan berganjak dari Usaha ini. Ya Allah, terima aku!

-Ameeen-

June 4, 2009

Sang Kucing


Anak kucing bermata satu



SEORANG pekerja Tenaga Nasional Berhad (TNB), Abu Hasan Lumat, 56, bersama rakannya yang sedang membersihkan stor TNB di Masjid Tanah, Melaka, menemui seekor anak kucing bermata satu dengan muka dan telinganya mirip kera yang dilahirkan seekor kucing liar di pekarangan stor itu. Bagaimanapun, hayat anak kucing itu hanya 24 jam saja selepas ia ditemui mati pagi keesokannya ketika Abu Hassan cuba memberikannya susu. Biarpun sedih dengan kejadian itu, beliau menganggap anak kucing itu memberikannya suatu pengajaran mengenai kehidupan.

May 31, 2009

Lima Perkara Suka dan Tidak Pasal Musim

Lima perkara aku suka bila musim sejuk:

1. Keluar asap dari mulut. Tak selalu. Pagi2 saje. Pukul 7 tu jelas la.
2. Boleh pakai tebal2 macam dekat Europe. Sarung tangan, penutup tlinga, snowcap dll.
3. Nikmat minum air panas pagi2. Pekh! ini mmg x tipu woo. Bila minum je, terasa kepanasan menyerap ke dalam setiap inci tubuh.
4. Subuh lambat dalam 5/5.30, Isyak awal 6/6.30. Boleh tidur sampai lebam.
5. Tak merasa panas matahari, kulit pun x hitam. Huhu.



Lima perkara aku X suka bila musim sejuk:

1. Susah nak mandi pagi. Kalau ada air panas takper. Kalau air sejuk, demam la 1 hari.
2. Kulit dan bibir mengering dan menggelupas dengan dahsyat sekali.
3. Takde setitik hujan pun yang turun dari langit pada musim sejuk.
4. Siang terlalu pendek. Tak sempat buat apa. Duduk lam bilik je.
5. Pokok semua mati. Jadilah macam planet Pluto yang kering, sejuk dan berdebu.


Lima perkara aku suka bila musim panas:


1. Cuaca sempoi. Macam di Cameron. Tak sejuk, x panas. Anginnya sedap dilayan(tpi x leh lawan angin Nusantara.
2. Sedap b`jalan. Bila tiba bulan Ramadhan yang biasanya pd musim panas, penduduk Sanaa mula x tido malam. Pasar, kedai bukak sampai pagi. Beest!
3. Hujan banyak turun. Tapi x sekerap di tanah air.
4. Tanah semakin hijau dengan rumput dan tumbuhan.
5. Siang yang panjang.(Subuh 4:20 Maghrib 6:30)


Lima perkara aku X suka bila musim panas:


1. BANYAK BLACKOUT! Setiap hari elektrik akan ditutup kurang2 sejam, kadang2 lebih. Tensen! TNB Yaman bongot!
2. Kesesakan trafik dekat stesen2 minyak(minyak kurang kot!). Maka berlakulah kebisingan yg amat2 dihiasi bunyik hon lori. Bilik ak plak sblah stesen minyak. Gembira.
3. Panas, bila waktu tengah hari.
4. Subuh awal sangat: 4:20, 4:30. Kalau terlambat bangun, SUBUH GAJAH la jawabnya!
5. Nyamuk dan Lalat tiba2 jadik ramai. Entah dari mana datangnya. Musim sejuk diorang takde.

May 30, 2009

Apabila Orang Pandai Menjadi Bodoh

Albert Einstein manusia paling pandai?




Jason H. pelajar pintar dari Coral Springs, Florida dijangka memasuki sekolah perubatan di Harvard. Dia lulus dengan mendapat A bagi semua mata pelajaran. Cuma David Polorguto, guru fiziknyamemberi B dengan markah 80 dalam ujian akhir. Jason marah dengan keputusan itu lalu menyerang gurunya itu di makmal dan menikam David sebelum penjaga makmal meleraikan mereka. Mujurlah gurunya tidak mati dengan tikaman itu.


Hakim dalam perbicaraan membebaskan Jason dengan sebab dia mengalami ketidakwarasan sementara. Selepas ditukarkan ke kolej swasta, dia menamatkan pengajiannya dengan A dalam semua mata pelajaran dengan CGPA 4.00. Tidak cukup dengan itu, dia mengambil mata pelajaran tambahan dan mendapat semua subjek A+ dengan CPGA 4.614. Walau bagaimanapun, Jason H. tidak pernah berjumpa bekas guru fiziknya itu untuk meminta maaf. Memang kerek seh!

Goleman di dalam Emotional Intelligence mengajukan soalan,"Bagaimana orang sepintar Jason H. sanggup melakukan sesuatu yang tidak rasional, hilang pertimbangan dan menjadi seorang yang bodoh?" Jawapannya adalah kepintaran akademik hanya sedikit sahaja membantu kepada kejayaan hidup seseorang. Orang yang paling pintar di antara kita adalah juga mereka yang tidak pintar dalam menguruskan kehidupan peribadinya.

Pakar di Barat mendapati, masalah orang yang cerdik adalah dalam meluahkan perasaan mereka. Dr Gary adalah pakar bedah yang berjaya, tetapi secara emosinya dia seorang suami yang membosankan dan tidak mampu mengekspresikan dirinya.

Ramai orang mahu jadi cerdik, tapi persoalannya adakah kecerdikan itu segala-galanya?

Benarkah kunci kejayaan adalah otak yang pintar?

Renung-renungkanlah...

May 27, 2009

Ehna Bihubbi Biladna

Old City



Ehna Bihubbi Biladna-We Love Our Country

Yemen.
Orang Melayu panggil Yaman. Apa yang korang tau tentang Yaman? Mesti tak banyak kan? Jadi disini aku dengan baik hatinya nak bagi sedikti pengenalan ringkas tentang Republik Yaman.



Yaman, secara rasmi dipanggil Republik Yaman (bahasa Arab: الجمهورية اليمنية), ialah sebuah negara Timur Tengah yang terletak di Semenanjung Arab di Asia Barat Daya. Yaman terdiri daripada bekas Yaman Utara dan Selatan. Negara ini menyempadani Laut Arab dan Teluk Aden di selatan, Laut Merah di barat, Oman di timur laut, dan sempadannya yang lain bersebelahan dengan Arab Saudi. Wilayah Yaman termasuk Socotra, sebuah pulau terpencil yang terletak lebih kurang 350 kilometer (217 batu) di selatan, berhampiran dengan Afrika Timur.




Saila Road di Sanaa. Bila hujan jadi longkang.

Yaman ialah salah satu daripada pusat-pusat peradaban yang tertua di dunia. Dari abad ke-9 SM hingga abad ke-6 Masihi, Yaman merupakan sebahagian kemaharajaan-kemaharajaan Minaean, Sabaean, Himyarit, Qataban, Hadhramawt, dan Awsan yang menguasai perdagangan rempah yang menguntungkan. Yaman dikenali oleh orang Rom sebagai "Arabia Felix" ("Arab Gembira") kerana kekayaannya yang dihasilkan oleh perdagangan.


Yaman terdiri dari 21 buah negeri. Aku duk Sanaa. Ibukota Yaman. Terbahagi kepada 2 bahagian. Sanaa Qadimah(Old Sanaa) dan Sanaa Hadithah(New Sanaa). Bangunan kat dalam Old City tu memang cun dan unik. Kota ni dipagari dengan tembok yang tinggi dan sebuah pintu gerbang besar yang masyhur dengan namanya Bab el-Yaman. Korang kenal tak Abrahah Al-Asram? Dia dulu tinggal kat dalam Old City tu, ada lagi tinggalan Abrahah seperti kuilnya Ma`bad Kulais.


Ni dekat Darul Hajar(Rock Palace)



Ok. Dekat Sanaa ada sebuah masjid yang baru siap dibina. Lokasinya di 70 Street, haddah. Masjid itu dinamakan Jamie Rais/Jamie Soleh sempena dgn nama Presiden Ali Abdullah Soleh. Beso wei masjid ni. kalah masjid 2 kat M`sia. Macam Masjid Nabawi pun ada kot. nak masuk masjid tu kena scan dulu body dan beg takut2 ada senjata atau bom. Macam nak masuk flight plak kan..Muhaimin, aku dan Mnur di Masjid Rais
Aku crita pasal Sanaa ar dulu. Nak buat camne, ak duduk Sanaa. Negeri2 lain insyaAllah bila-bila..

Z I K R Y
New Sanaa City
Yemen

May 19, 2009

Nak Makan Bab*??


Ini ada satu teka-teki. Kalau tau sila jawab. Berkenaan dengan seekor haiwan yang bernama babu..eh..silap..babi. Semenjak wabak selsema babi yang merebak di negara-negara tertentu(Yaman tak termasuk, alhamdulilLah), manusia mulai nampak keburukan daging babi.
Haa.. tu la, Islam dah larang siang2 lagi, jangan makan babi..haram. Pegang pon takleh. Najis.

Babi Kartun



Teka-tekinya berbunyi begini.

Bila arak dihilangkan sifat mabuknya, maksudnya kalau kita minum sejenis arak tu, tak mabuk langsung..adakah arak tu jadi halal?
Jawapannya ya. Jadi halal sebab x mabuk so bukan namanya arak lagi. Sebuah syarikat Iran ada buat bir halal yg diberi nama Istak. Sudah dipasarkan di Malaysia. Memang disahkan halal. Itu bukan arak. Arak adalah yg memabukkan sahaja. Itu air barley. kan?

Jadi, kalau dalam daging babi para saintis berjaya hapuskan semua bakteria di dalamnya, adakah ianya juga akan bertukar jadi halal macam bir tadi??

Jawab ar..

May 18, 2009

Gambar Raya

Ni gambo Aidilfitri tahun lepas.





Dari kiri:

Ustaz Zulkhairi
Presiden Persatuan Pelajar Malaysia Yaman(Permaya). Baru pulang ke tanah air untuk mendirikan rumahtangga. Alhamdulillah selamat semuanya. Habis belajar Jamiah Uloom.

Kimi
Belajar di Universiti Yemenia. Lama dah x jumpa.

Mang
Orang Terengganu. Budak Uloom jugak.

Keni
Orang Kelantan. Syu`bah Alif. Sanah Ula. Sekelas dengan aku. Di Iman.

Zikri
Penyibuk.

Gambar ni baru perasan. Nampak cambest jugak. Sebab tu letak dalam blog. Ummpph..x tau nak tulis ape.

Jangan Kutuk2 Orang. Tak Baik.

Ada belajar madah baru kat Sanah Ula. Lepas semester baru ni diorang tambah Fiqh, Usul Fiqh dan lain2 kitab. Madah semester lepas ada yang dah tak diajar sem ni. Cam Ilmu Iman dll.Sekarang kekeliruan aku mengenai fiqh Jamiah Iman dah terjawab skit demi sdikit. Dulu masa aku kat Malaysia orang banyak cakap tentang bahaya belajar di Sanaa, esp Al-Iman University. Motifnya, U.Iman tak ajar Mazhab Syafie, tapi ajar 4 mazhab sekaligus...bla..bla..bla. DIORANG kata Sanaa ni Wahabi, U.Iman pun Wahabi.Yang gembira sangat mengutuk ni ramainya orang2 Melayu pondok dan yang belajar kat Hadramaut. Aku memang tak suka kutuk-kutuk orang ni.Apadaa..

Kalau aku dengar Syeikh Iman kutuk2 orang Hadramaut pun aku nyampah gak. Aritu ada dengar Syeikh sorang ni bagi kat Orang2 Hadhramaut kaw2 punya. Khurafat la, itu la, ini la. Aku kata tak semua yang buat khurafat. Ba`dhuhum saja.

Kita orang Islam sibuk berbalah pasal benda remeh temeh ni. Orang kafir tengah fikir camne nak musnahkan kita dari muka bumi. So, janganlah jadi bodoh. Macam muka makhluk disebelah kanan ini.

Ok, berbalik kepada cerita asal. Sebenarnya Syeikh2 Iman yang ngajar Fiqh ni dia ambik Qoul yang Rajih. Dalam setiap masalah diorang akan keluarkan pendapat semua Mazhab, pastu diorang pilih mana yang Rajih(Sesuai atau Kuat). Contohnya Bismillah sebelum wudhu` wajib ke sunat? Korang musti dengan serentak akan kata "Sunatlaa, apahal lak wajib!". Tapi kami belajar tadi kan, Syeikh kata Bismillah sebelum wudhu` Wajib!!

Beliau berkata begitu berdasarkan hadith Nabi"Tidak ada solat bagi orang yg takda wudhu`, dan takde wudhu` bagi orang yang tak sebut nama Allah dalam wudhu`nya."

Walaupun hadith ni Dhoif, tapi perawinya ramai dan datang dari banyak arah. Jadi ianya lebih dekat kepada Sohih. Di dalam kitab Ad-Duraril Mudhiah itu, ada 3 mazhab yang dipakai sekarang ni.

Pertamanya yang dipakai oleh Jumhur Fuqaha` adalah Bismillah sunat sebelum wudhu`.
Kedua Mazhab AlHadawi di Yaman : wajib kalau ingat. Dimaafkan kalau ada dalam tandas.

Ketiga Mazhab Az-Zahiriah dan Asy-Syaukani : wajib Mutlaqan.



Syeikh cakap, yang Rajih, Qoul kedua berdasarkan Hadith tadi tu. Tapi kami ambik kata Jumhur la. Belajar Fiqh dekat Iman memang perlukan penapis. Aku belajar Madah lain untuk diamal. Tapi Fiqh kat Iman, untuk maklumat saja kot. Insya-Allah. Sebelum habis belajar, kena ambik takhassus Syafie kat mana-mana. Kalau boleh pergi Hadhramaut, ambil sana ah. Kalau tak, kat Sanaa pun ada Syeikh bermazhab Syafie.


Z I K R Y
Isnin
18 Mei 09
Sanaa, Yemen.

May 14, 2009

Untitled

Dalam 2 jam lagi janji dengan brader Al-hakim nak jumpa kat Markaz. Nak khuruj 1 hari setengah. Nisab bulan 5.

Katanya ada sorang lagi Indo nak ikut. Yusuf Somali dan sahabatnya pun nak keluar sekali.



Masa ni la Permaya nak buat program macam2. Ada 2 mesej masuk tadi. Ceramah malam ni. Gotong royong pulak esok.

Maaf la Exco2 semua. Sebab ana takleh hadir. Lain kali ye.

May 13, 2009

Lebih baik Kumpul Kitab Dari Kumpul Setem

Sewaktu kami berjalan pulang dari Dewan Satu Alif, kami ternampak kelibat seorang jejaka berbaju biru sedang minum-minum dekat gerai 'khomer' atas bukit.

"Macam kenal je.."

"Sudin!!"

Rupa-rupanya memang Sudin yang datang Jamiah hari ni. Sakitnya dah beransur pulih. Tapi bukan datang untuk masuk kelas. Dia datang untuk beli kitab baru sempena Penggal Kedua.

Syarhul Waraqat.




"Arrgh! kitab baru lagi! Apasal tak cakap dari dulu?"

Tensennya aku. Hari tu diorang cakap Faslus Thani perlu beli 2 kitab baru saja. Nampaknya 4 biji kitab baru kena beli..
Duiiiiiit...Duiiiiiiiit.

Kitab-kitab itu ialah:


  • Al Madkhal Lidirasat Assyariah Al-Islamiah - Dr Abd Karim Zaidan
  • Syarh Mulhatul I`rab - Imam Al-Hariri
  • Ad-Duraril Mudhiah - Imam Asy-Syaukani
  • Syarh Al-Waraqat - Imam Al-Juwaini

Kitab lain yang kami pulun dari Faslul Awwal pula:


  • Sohih Muslim
  • Tafsir Ibnu Kathir
  • Ilmul-Iman
  • Usool Da`wah
  • Tazkiyatul-Anfus
  • Hilyatu Tolibil `Ilm
  • Al Burhan(Tajwid)
  • At-Tuhfatus-Saniah
  • Qawaidul Imla`

Pekhh! 13 biji kitab untuk Tahun Satu..

May 12, 2009

Masuklah ke Dalam Neraka!

Dr Hatim meletak gagang telefon. "Intabihu ya ikhwani..". Syeikh minta perhatian dari pelajar-pelajarnya. Kekecohan mula mengambil ruang memandangkan waktu yang sudah hampir ke pengakhirannya.

"Banyak tanya la budak-budak pompuan ni," ujar seorang Melayu yang tak sabar nak menibai 'shai ahmar' di kantin.

"Seorang pelajar perempuan telah bertanya saya soalan yang penting."

Budak-budak mula diam, memberi ruang kepada pengajar kitab Tafsir Al-Quran Al-Azeem karangan Imam Ibnu Kathir itu. Mas`ul Syu`bah kelihatan bangun membetulkan kamera video Panasonic di depan Syeikh. Video Syeikh mengajar itu sedang ditonton secara langsung di Qismu Talibat oleh pelajar-pelajar perempuan Tahun 1. Jika ada permasalahan yang ingin ditanya, mereka cuma akan menelefon Syeikh yang mengajar dengan telefon khas yang telah disediakan.




"Katanya bagaimana Allah akan melakukan pada golongan manusia yang tidak sampai kepada mereka dakwah para Nabi atau mereka tidak pernah mengenal apa itu Islam, apalagi diajak memeluk Islam. Contohnya golongan manusia di pedalaman Benua Afrika.."

"Ei, dengar ni, penting!!" seorang senior menegur dua orang yang rancak bersembang. Kami tertanya-tanya apakah jawapannya. Sambung Syeikh lagi,"Di akhirat nanti, mereka akan diilhamkan oleh Allah untuk berhujah dihadapanNya.".

Mereka akan berkata,"Ya Allah, engkau dahulunya telah berfirman,'Dan
Kami tidak akan mengazab sesuatu kaum kecuali setelah kami mengutus Rasul kepada mereka.' dan tidak sampai kepada kami seorang pun dari utusanmu sehingga kami mati dalam kufur padamu. Adakah Engkau akan masukkan kami ke dalam neraka?"

Allah swt akan berfirman,"Ya, memang Aku telah berfirman di dalam kitabku Al-Quran,'Dan
Kami tidak akan mengazab sesuatu kaum kecuali setelah kami mengutus Rasul kepada mereka.'. Oleh itu pada hari ini, aku ingin memberi kamu satu perintah untuk lihat adakah kamu taat ataupun tidak."

"Masuklah ke dalam neraka!!"

"Udkhuluha!!" ujar Dr Hatim dengan lantang.

Maka masuklah sebahagian dari mereka ke dalam neraka untuk mentaati Allah manakala sebahagian yang lain tidak ingin masuk ke neraka. Allah swt memberitahu kepada para malaikatNya,"Sesiapa yang sedang masuk ke neraka itu kamu masukkanlah mereka ke Syurga, dan siapa yang ingkar dengan perintahku untuk masuk ke neraka tadi, kau kekalkanlah mereka di dalamnya.

Aku tersenyum puas. Hebat juga kan cerita ni. tapi masih sangsi. Aku tanya Faris,"apa dalilnya cerita tu? macam Israiliyat je..". "Ayat tu kan Syeikh dah baca..." sambil dia mebacakan ayat Quran surah al-Kahfi itu.


"Eh, itu pasal Allah takkan azab orang yang tak tahu.."

"Wallahu A`lam." kata Faris mula berfikir sejenak.

Kami baru selesai dari cuti Faslul Awwal minggu lepas. Pembelajaran Faslu Thani baru saja bermula dengan semua Ajanib dipindahkan ke Syu`bah Alif, dewan Sanah Ula yang paling besar di Jamiah. Boleh memuatkan dalam 1000 orang.

Sekarang ni musim demam agaknya. Sudin demam teruk. Dah lama tak datang kelas. Tak larat. Nak keluar suara pun tak boleh, dia bagitahu dalam sebuah mesej.



betulkah ini Imam Muhammad Asy-Syaukani?
hasil carian Google Images.




Sampai ini sahaja.
Salam Ukhuwwah
Z I K R Y

May 10, 2009

Mulakan Hidup yang Lama.

Sahabat aku baru memergikan dirinya pagi semalam. Ke Jeddah, Arab Saudi dengan bas ekspres. Ooooh, sedih yg teramat-amat, sbab dialah satu2nya sahabat karib aku di sini.

Masa aku nak mandi petang semalam, ternampak satu luka kat bahu kanan. Teringat masa pergi ambik serai kat Hadiqah ari tu. Sobah gigit bahu aku kuat gile. "Nati kalu demo tengok luko tu teringat kawe.." T_T



Sekarang aku hidup macam dulu semula. Jalan sorang2, makan Indomie sorang2. Sedeyh gile. Rilek la. Ingatbalik apa maksud kedatangan aku ke sini. Belajar dan bawak balik ilmu.

Menangis mcm mana pon,takde gunanya...

Start 2 hari lepas, aku x berapa sihat sampai skarang. Mula2 tu selsema je, pastu skang ni asthma(lelah) pulak. Ventolin Syrup dah beli tadi. 400 je. Doa la.


Zikry
Sanaa, Yemen

April 29, 2009

Kenapa la aku nie..

Takde cerita nak di ceritakan. Oleh kerane itu, aku dengan peace nya mencetak rompak sebuah artikel yg menarik ni. Dari sini

Dikisahkan mengenai satu keluarga miskin dua beranak yang tinggal di pinggir sebuah kampung. Seorang ibu yang sudah tua serta uzur bersama anaknya yang muda remaja. Kehidupan mereka kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Si ibu begitu kasih kepada anaknya. Dia membela anaknya bagai menatang minyak yang penuh. Maklumlah, itulah sahaja anaknya seorang.



Anak muda itu kerjanya mencari kayu api dihutan dan menjualnya di pekan yang terletak agak jauh dari kampung mereka. Sebagai manusia biasa, anak muda itu ingin hidup mewah dan bahagia seperti orang lain. Seringlah dia berangan-angan ingin menjadi kaya, ada pakaian dan kenderaan mewah, ada mahligai dan taman-taman, dan yang paling best, dia digilai orang ramai perempuan.



Tapi apakan daya, dia seorang miskin.



“Oh, kenapalah aku ditakdirkan miskin. Bilalah nasib aku akan berubah?”



Sehinggalah ke suatu pagi, seperti biasa, anak muda itu keluar mencari kayu api. Sedang dia berjalan laju di dalam hutan, dia telah tersepak sesuatu yang keras sehingga menyebabkan dia jatuh tersungkur.



“Aduh, celaka punya batu.”



Sumpahnya sambil menggosok-gosok ibu jari kakinya yang luka.



Pandangan matanya tertumpu kepada benda keras yang disepaknya tadi. Kelihatan benda itu bersinar-sinar, mengeluarkan cahaya yang menyilaukan mata. Dengan segera dia mendapatkan benda tersebut yang sudah separuh tertanam di dalam tanah. Digali dan dikeluarkan lah benda keras tersebut. Besarnya adalah kira-kira sebesar bola ragbi.



Setelah diamat-amati, tahulah dia bahawa benda keras yang disepaknya tadi adalah sebuah batu permata yang besar. Maka berdebar-debarlah hatinya dan menggigil lah seluruh anggota badannya. Terbayanglah olehnya akan harga permata itu. Dia akan jadi pemuda terkaya dalam negerinya. Berangan-anganlah dia mempunyai pakaian dan kenderaan yang mewah, mahligai dan taman-taman, dan sekali lagi yang paling best. dia digilai oleh ramai perempuan.



“Kali ini betul-betul, bukan cobaan” seperti kata pendekar mustar.



Anak muda itu bergegas pulang ke rumah. Ingin segera memberitahu ibunya. Dipertengahan jalan dia melalui sebuah kolam yang biasa disinggahinya sebelum ini untuk dia melepaskan lelahnya. Terfikirlah olehnya untuk membasuh dahulu akan permata tersebut. Dia pun duduk mencangkung di tepi kolam dan membasuh permata itu dengan bersungguh-sungguh.



Ditakdirkan batu permata itu terlepas dari tangannya dan jatuh ke dalam kolam. Maka menggelabah giler lah dia. Pucat lesi seluruh badannya. Anak muda itu telah turun ke dalam kolam untuk mencari permata itu. Malangnya setelah sekian lama mencari, tak juga berjumpa. Berapa lama kemudian dia telah berputus asa. Dengan sedih dan hiba dia termenung di tepi kolam sambil berkata,

“Kenapa la aku basuh…”



“Kenapa la aku basuh…”



“Kenapa la aku basuh…”





Hari telah lewat senja maka hebohlah orang-orang kampung akan kehilangan anak muda tersebut. Tersangat sedihlah ibu tua dan menangisi kehilangan anaknya. Berbagai-bagai andaian bermain difikirannya. Gerakan mencari dibuat secara besar-besaran. Sehingga lewat malam mereka masih belum menemui anak muda tersebut. Gerakan mencari terpaksa dihentikan dan disambung keesokkan harinya.



Hari esoknya orang kampung telah menemui anak muda tersebut yang masih duduk termenung di tepi kolam. Bila ditanya apa yang terjadi, maka jawabnya,

“Kenapa la aku basuh…”



“Kenapa la aku basuh…”



“Kenapa la aku basuh…”



Maka orang kampung pun membawa anak muda itu pulang ke kampung dengan anggapan dia telah tersampuk. Dia diserahkan kepada ibunya. Ibunya begitu gembira tidak terkata. Namun dia berasa hairan kerana anaknya masih mengulangi perkataan,
“Kenapa la aku basuh…”

“Kenapa la aku basuh…”

“Kenapa la aku basuh…”

Dipendekkan cerita seorang bomoh kampung telah dipanggil dan setelah diberi ubat maka anak muda tersebut telah tertidur sehari suntuk.

Esoknya pagi-pagi hari, anak muda tersebut telah terjaga. Keaadaannya kelihatan normal. Seperti biasa dia menyapa dan berbual-bual dengan ibunya dan bersiap-siap hendak keluar mencari kayu api. Dengan perlahan ibu tua bertanya kepada anaknya akan hal yang terjadi semalam. Anaknya terdiam dan mula termenung panjang. Kemudian dia berkata,

“Kenapa la aku basuh…”

“Kenapa la aku basuh…”

“Kenapa la aku basuh…”

Apalagi, si ibu tua begtu sedih dan kesal dengan kejadian itu. Menyesalnya dia bertanya akan hal itu bukan kepalang. Kemudian si ibu tua itu pula telah termenung panjang dan berkata,

“Kenapa la aku tanya…”

“Kenapa la aku tanya…”

“Kenapa la aku tanya…”

Diulang-ulangnya lagi perkataan itu,

“Kenapa la aku tanya…”

“Kenapa la aku tanya…”

“Kenapa la aku tanya…”



************ SEKIAN ***********

Penyesalan itu sesuatu yang berat. Kita semua akan menyesal di akhirat. Sesal di dunia ni pun tak tertahan. Apatah lagi di sana nanti. So, persiapkanlah diri masing-masing dan ajakla sahabat handai sama-sama.

April 15, 2009

Kebun Pak Abu

Pagi tadi exam. Subjek: Ilmu Iman.
Senang je. Dah aku pulun gile2 semalam. Nasib baik otak aku ni jenis mudah nak masuk. Kitab dah berhabuk. Semalam satu hari je baru nak bukak. Habis satu kitab aku khatam.

Dalam kitab tu(Ilmul-Iman karangan Syeikh Abd Majeed Al-Zindani) ada satu cerita yang best(aku rase la). Kan orang selalu cakap tentang orang2 kafir yang banyak buat kebaikan cam pereka kapal terbang, pembuat telefon, saintis yang berjaya menemui elektrik dan sebagainya takkan diorang tak boleh masuk syurga kot.. dan masuk neraka, sedangkan berapa banyak manusia yg dapat faedah daripada diorang. Pastu orang tua2 yang duduk kat masjid seharian dan tak bagi faedah pada manusia sejagat pulak yang boleh masuk syurga.



Jawapannya mudah sahaja. Syeikh Abd Majid bawak satu kisah untuk kita renung.

Ada sebuah kebun milik satu orang. Suatu hari, seorang lelaki datang singgah di kebun tu dan dia nampak banyak buah-buahan dan air suci untuk diminum. Dia pun makan2 dan minum2 sepuas hatinya tanpa keizinan dari tuan kebun. Lepas dia makan, dia pun buat la kerja2 kat dalam kebun tu macam siram pokok, baiki pagar dan sebagainya.

Tak lama kemudian, datang sorang lagi , tapi dia tak macam lelaki tadi. Dia capai handset lalu menelefon tuan kebun tu. Tuan kebun tu pun datang la ke situ dan bagi instruction camne nak buat (bersihkan kebunnya). Orang kedua ni pun dengar dan buat kerja ikut sebijik2 macam yg disuruh. Sambil tu dia makan jugak buah2 di situ. Sedangkan orang pertama tadi duk buat bodo je dengan tuan kebun tu (sambil dia bekerja dgn tak disuruh).

Jadi anda beritahu siapakah yang patut menerima ganjaran dari tuan kebun itu?

orang pertama atau orang kedua??

Jawab!! Jawab!

April 6, 2009

Orang Tabligh (Entri Panas).

Orang Tabligh,
Ntah sape la yg bagi nama,
Sedangkan kita sumer kan sama,
Umat Nabi SAW semuanye,
Kerja dakwah kan tanggungjawab bersama,
Nabi dah xde, kalau kita tak buat, sape pula,
x kan la keje ustaz dan ulama saja,
Yg kita nih, xkan nak goyang kaki saje2?



(menurut laporan berita Astro & mufti Perak seratus ribu Melayu
murtad di Malaysia)
........tersebut dengn permohonan kepada Jabatan Pendaftaran Negara.
untuk rekod; sebanyak lebih daripada 250,000 kes yang sama
menanti di JPN untuk menukar agama, kenyataan & kajian Muti Perak.
Permohonan sejak tahun 2000 untuk buang perkatan Islam tetapi tidak
dibenarkan oleh JPN disebabkan tidak ada kebenaran dari Mahkamah
Syariah yang membenarkan.)

Orang Tabligh,
Lari!!Larii! Orang Tabligh dtg,
Yg tadi ramai,sekelip mata je dah ilang,
Yg td segar bugar dah tido terlentang,
Yg sakit kaki pun bleh terjun tingkap lari lintang pukang,
Heh..betul la kata orang,
Nak ajak manusia pada Allah bukannya keje senang.


Orang Tabligh,
Ajak keluar khuruj, bukannya nanti x pulang,
Yg baru dapat gaji pun kata xde duit,nak bayar hutang,
Yg tadi sihat pun tiba2 migrain plak datang,
Yg menganggur pun buat2 sibuk bukan kepalang,
Heh, dakwah ni takat cakap je mmg la senang,
Cuba buat, mmg nak kena sabar,nak kena tenang,
Lain la kalau ajak pada dunia, bondong2 org dtg.



Orang Tabligh,
Lorong ke lorong, hati ke hati, pintu ke pintu,
Jumpe sumer orang tak pilih bulu,
Dari ustaz sampai le kutu,
Sume nak ditemu,
Nak diajak pd Allah yg satu.



Orang Tabligh,
Jalan bawak periuk belanga,
Dipandang org takat sebelah mata,
Dituduh jahil,tinggal dunia perkara biasa,
Walaupun kekadang pedih gak telinga,
Nabi dulu2 pun kan selalu kena,
Dituduh dusta, dipanggil gila,
Itu Nabi, apatah lagi kita,
Yg banyak salah,yg banyak dosa,
Takpe2, Allah kan ada,
Yg Maha Mengetahui,yg mana intan, yg mana kaca.



Orang Tabligh,
Kekadang buat silap...adat la manusia,
Mmg tgh nak belajar2 tiru sahabat(r. anhum) yg dah terbukti berjaya,
Terpancung, terlaser..sori, bukannya sengaja,
Nak dapat hikmah dlm berdakwah mmg amik masa,
Kena keluar lagi dan lagi la nampaknya.


Orang Tabligh,
Ada kat mana2,
Kat US, Afrika, kat Israel pun ada,
Dari petani, engineer, sampai la Raja,
Pelbagai adat, perangai beza2,
Tapi bleh makan dlm dulang yg sama,
Bila keluar jemaah sumer dilayan serupa,
Bila nak berpisah..isk2. .kluar plak air mata.


Orang Tabligh,
Nak hidupkan sunnah Nabi,
Janggut, jubah,seluar atas buku lali,
Kalau nak diikutkan, mmg ader byk lagi,
Kekadang tu kena gak perli,
"Kita skang kan di zaman IT"
"Tak main la sunnah2 nih!"
Jgn la mcm tu bang, kita kan nanti mati,
Kang menyesal esok, sapa yg rugi?
Kan diri sendiri..



Orang Tabligh,
Manusia biasa, ada hati,
Sedih bila diperli,sakit bila dimaki,
Bila tinggalkan rumah, rindukan famili,
Kalau nak ikutkan hati, mmg nak dok rumah, bergurau dgn bini,
Or ajak anak main lari2,
Or layan PS2 sampai pagi,
Tapi untuk mengejar kebahagiaan abadi,
Kena korban lagi dan lagi,
Yela..hidup ni kan cuma sekali,
Kalau sekang tak buat jyunbi(persiapan) , bila lagi?



Orang Tabligh,
Malam2 doa hidayat,
Fikir risau,camne nak selamatkan umat,
Supaya di akhirat suk semua selamat,
Orang skang ingat hidayat bleh senang2 dapat,
Tak perlu susah2,tak perlu keringat,
N tak mau plak jumpe masyarakat,
Just bz buat ibadat,
Kalau camtu xde la kita ni "The Best Ummat".



Orang Tabligh,
"Apsal la ulama India yg jadik ikutan??"
Mmmm...kan Nabi dulu dah pesan,
Sape saja yg bawak kebenaran,
Tak kisah la orang Arab ke bukan,
Sume kena bagi sokongan,
Yg Allah pandang bukan luaran tapi kan Iman,
Bab mazhab jgn bimbang still sendiri punye pegangan,
So x jadik masalah la kan?



Orang Tabligh,
Ajak keluar 3 hari,
"I can't go..sorry!"
Yg dah kawin tak nak berenggang dgn isteri,
Yg si isteri mati2 tak nak suami dia pergi,
Berderai2 air mata keluar mcm air pili,
"Kalau abg nak gi jugak, antar saya blik kampung esok pagi!!"
Heh, org laki mmg lemah bab air mata nih,
Si suami pun letak balik beg,tak jadik pergi,
Yg td josh(bersemangat) tak ingat pon, jadik lemah seluruh sendi,
Kes2 camni mmg byk terjadi,
Bleh tgk dgn mata kepala sendiri,
Tp kalau bab dunia(cth:kursus naik pangkat),""no prob.,anytime kami
ready!"
Si isteri lambai pemergian suami dgn wajah berseri2,
Hey, of course la, nanti husband I dpt naik gaji,
Wife mana la yg tak happy,
Heh..ni la realiti,
Bab dunia, tak yah diajak pun semua pakat2 reti,
Bab akhirat, masing2 buat x kesah,x amik peduli,
Ya Allah selamatkan lah kami!



Orang Tabligh,
Bukan nak takhta, harta, ataupun kuasa,
Atau nak berlagak mcm dah tera,
Tak jugak nak kafirkan sape2,
Atau sibuk2 pergi mintak derma,
Cuma nak amalkan agama yg sempurna,
Dgn korbankan sendiri punya diri,duit dan masa,
Nak selamatkan manusia kesemuanya,
Dari kena masuk neraka,
Nak supaya Allah redha,masukkan kita dlm syurgaNya,
Itu saja...



Orang tabligh,
Seluruh dunia...naik kapalterbang. ..
pakai selipar jepun sahaje...
Ikhlas,..no sponsor....no subsidy.....
passport penuh cop many countries..
Ade yang kerja tukang kebun sahaja...
nak tanya nafkah batin?
Balik dari keluar, macam pengantin baru...
sama seperti balik dari fardhu haji........ ..
Sayangkan bini tingal-tinggalkan. ..
sayangkan anak...rotan digantungkan. .....sunnah nabi...
bukan untuk mendera...speed limit sahaja...
kenapa sibuk dakwah orang..keluarga, anak isteri belum betul lagi..
Nabi Nuh A.S. , anak isteri tak mau ikut...kalau Nabi Nuh ikut teori
tersebut, tak naik bahteralah jadiknye...
Abu Jahal bapa saudara Nabi Muhammad SAW tak mau ikut..
Kalau Nabi Muhammad SAW ikut teori tersebut...
tak buat dakwahlah Nabi....tak sampailah Islam ke M'sia ni...



Orang Tabligh,
Selekehkah, tak de ilmu,compang camping kah, berbaulah..
itu mungkin segelintir & cerita lama agaknya.
You can't blame the teachers. You have to blame the distortions and
ignorance of their followers.
Balighuanni walau ayah...Saidina Abu Bakar
received the first kalimat terus buat dakwah...if he waits tunggu complete
ilmu, he will not be top performers after Nabi Muhammad SAW.
Global politic & economy with no borders & chauvinism,
M'sian, New Yorkers & Palestinians
duduk makan satu talam in Nizamuddin.. ...



(dikopi pes dari blog Azhar Jaafar- umat Nabi yang tengah khuruj dekat Amsterdam, Holland.)

March 10, 2009

Old Post

Hari ini aku Ikhtibar Syahri Madah Tafsir Ibnu Kathir. Apa yang aku boleh katakan hanyalah ianya terlalu susah, di luar jangkaan dan amat berbeza dari yang bulan lepas punya. Doktor Hatim kata Surah An-Najm sampai Al-Waqiah sahaja yang masuk, tapi ada dua soalan dari Surah lain. Az-Zariat pun masuk.

Sudin la yang paling bengang. Dia kata nak protes dekat Dr nanti. Aku rasa dapat markah 5/10 agaknya. Mana adil, aku tak ulang langsung la Az-Zariat pasal bulan lepas dah masuk. Takpelah, dah takdir.


Driver teksi buat masalah. Aku tak tau camne nak buat ni. Stress yang amat sangat. Mungkin sebab aku kecoh sangat kot. Dia janji pas Asar, aku call dia pas Asar, dia kata ada hal, tunggu pas Isya`. Lepas Isya` aku tipon dia tanya, dia kata ada masalah, jumpa pukul 10.30.


Macam mana ni, dah la aku sorang2 je nak kena hadapi semua ni. Abd Aziz pun takleh nak tolong sangat. Takkan dia nak lepas macam tu aje tanpa bayar apa2. Habis, sape nak bayar 10ribu dekat hospital? Dah pecahkan mp3 aku, sape nak ganti balik?

Sejak kebelakangan ni, hidup aku tertekan sangat. Macam nak pecah kepala pikir. Kena kacau dengan orang asing dekat dalam blog lah, Rumates bergaduh, Aaaah, biarlah diorang, kejap lagi berbaik la tu.

Esok petang nak pergi Rihlah ke Eden. Malas rasa, tapi abang aku dah ajak. Untuk refresh otak bak kata Abd Aziz. So, kena cuti 1 hari. Aku akan mintak dengan Nur Rahman yang baik hati untuk duduk kat kerusi aku..satu hari je Man..bolehlah!!


Hidup kita kena jaga amalan betul2. Kalau tidak, semua benda jadi kucar-kacir. Bila hidup ko dah mula serabut, check balik Solat, Quran, Muamalah ko sesama manusia, sedekah dan lain-lain. Baru-baru ni ada dua orang kawan sampai dari Dubai. Punyala dahsyat kisah pengembaraan diorang, macam Ibnu Battutah. Pastu diorang nak suruh aku post dalam blog camne diorang survive dengan takde duit..haha. Tengokla camner.



MySpace

March 2, 2009

Hujan bukan Band Hujan

Yeeeeeeeeeehaaa!!
Hujan sudah turun di bandar Sanaa pada hari ini jam 5.00 pm lebih kurang. Hujan yang sudi turun selepas beberapa bulan menghilangkan diri itu memang gempak. Semua orang jadi batak/jakun/ape2 je lah.


"Mata nazal?" tanya saya yang memang tak perasan langsung. "Al-aan," jawab tuan Cyber Cafe itu menandakan baru saja hujan turun. Sebaik saja saya keluar, kelihatan seorang pelajar Bosnia sedang tercegat mandi hujan di tengah jalan dengan muka yang ceria. Tergelak melihatnya. Mungkin di negaranya juga kurang hujan. Oleh kerana hujan yang turun hampir setiap hari di Malaysia, saya merasa tidak perlu untuk mem'batak'kan diri sebegitu.

Pernah juga ketika hujan ada orang Arab yang bertanya. "Di negara kamu ada hujan?" lucu mendengarnya. Dijawab padanya,"Setiap hari hujan di negara kami." Dia macam tak percaya. Lantak lah.

Pada musim sejuk hujan tidak turun di Tanah Arab. Berlainan di musim panas yang mana kekerapan hujan biasanya satu atau dua minggu hujan akan turun sekali. Bila disebut negara Arab, pasti akan terbayang dalam kepala kita gurun dan padang pasir yang seperti lautan. Gersang dan kering. Bila hujan turun, cuaca yang kering tadi akan jadi lembap dan sejuk. Cantik.

February 27, 2009

Bahasa Pasar

Kalau orang luar datang ke Malaysia, mereka akan mengalami kesukaran dalam berkomunikasi sebab banyak perkataan di dalam kamus tak diguna lagi. Contohnya 'Mereka' menjadi 'Diorang' dan 'Macam mana' yang telah ditukar kepada 'Camne'.

Begitu juga dengan kami di sini. Kami masa mula-mula sampai di Yaman, tak tahu langsung bahasa Lehjah Yaman. Akibatnya, saya pernah diketawakan oleh pemilik sebuah C.C kerana menggunakan ' أعطى ' yang bermaksud 'Beri'.Abah juga pernah diajuk-ajuk kerana memakai perkataan 'ذهب '. Tapi ayah saya marah balik ,"Korang ejek bahasa Al-Quran?".



Act. Lehjah Yaman dan Arab Saudi adalah yang paling dekat dengan Bahasa Arab Fus-ha berbanding Syria dan Jordan. Erk..kalau budak2 Syria baca, bertekak pulak ni kang!. Saya punya pendapat. Jadi kepada mereka yang ingin ke Yaman atau ke Tanah Arab, saya sediakan beberapa perkataan penting yang biasa digunakan dalam perbualan harian.


Eish Teshti?-Apa awak mahu?
-Asalnya adalah Ayyu syai`in tasytahi. Ganti kepada Maza turid.

Manish Dari -Saya tak tahu.

Ba3dein -Lepas ni/Lepas tu.
3 adalah simbol bagi huruf Ain(ع)

Dal-hin -Sekarang.

Ma fish/Ma bosh -Tak ada.

Ma bi ahad/Ma bahad -Takde orang.

Zalat -Duit
Haha..takde kait-mengait dengan Fulus atau Nuqud.

Hassait rijli?-Kamu sepak kakiku?
Pengalaman saya dalam sebuah bas. Mula2 x paham, lepas tu diberitahu.

Masyakis = مزعج - Pengacau

Khalli
- Biarkan

Rayyi3/Warri3 - Tunggu


That`s all. Harap semua dapat manfaat dan tidak digelak lagi. Haha.

February 26, 2009

KISAH DONGENG UNTUK MASA DEPAN

Terdapat seorang pemuda yang awal-awal pagi lagi sudah bersahabat dengan syaitan. Sedang berselimut di waktu subuh, dia berjanji dan berjabat tangan dengan syaitan dan ingin menjadikan syaitan sebagai rakan karibnya.

Pemuda itu tidak menunaikan sembahyang subuh. Asyik dengan tidurnya, dan sehinggalah terbit matahari pagi. Seawal pagi sesudah bangun dari tidur, pemuda tersebut pun mandi dan bersiap untuk melakukan kerja-kerja harian. Syaitan memandang pemuda tersebut, dalam hatinya “Bagus sekali pemuda ini, sesuai jadik kawan aku”.



Pemuda tersebut rajin bekerja, sehinggalah tiba waktu tengah hari. Pemuda tersebut pergilah makan dan setelah berehat, dia pun terus menyambung kerjanya. Waktu zohor telah pun berlalu....tinggal la beberapa minit ke waktu asar. Selang 20 minit kemudian azan asar berkumandang, pemuda tersebut tidak menghiraukan azan tersebut. Waktu zohor sudah berlalu, pemuda tadi tidak menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah. Syaitan cukup gembira melihatkan perbuatan pemuda tersebut...dalam hatinya “nie kawan aku kat akhirat esok”. Pemuda tersebut selesai menyudahkan kerjanya, dan berjalan menuju ke rumahnya.

Hari mulai senja, dan waktu asar kian berlalu. Pemuda tadi tidak menghiraukan keadaan itu dan terus berehat sehingga masuk waktu maghrib. Azan maghrib menandakan waktu asar sudah tamat...syaitan memandang tingkah laku pemuda tersebut. Tetapi kali ini, wajah syaitan mulai berubah...terkenangkan sesuatu agaknya. Berkerut-kerut dahi syaitan mengingatkan kisah silamnya dahulu...Pemuda tadi dengan selambanya pergi mandi dan membersihkan diri tanpa menghiraukan waktu maghrib tadi. Memandangkan waktu maghrib itu pendek...sejam kemudiannya masuklah waktu isya’. Syaitan berkata di dalam hatinya...”sudah...sudah dia tak sembahyang maghrib plak”.

Waktu isya’ telahpun berlalu, pemuda tadi mencapai sehelai surat khabar dan membacanya sehingga mengantuk. Syaitan berasa risau, seolah-olah ada yang tidak kena. Akhirnya, sebelum pemuda tersebut tertidur. Syaitan merapati pemuda tersebut lalu bertanya, “Mengapa kau tak sembahyang Isya’?” Jawab pemuda itu, “aku mengantuklah, penat seharian bekerja.” Syaitan pun berkata, “Aku tak mahu berkawan dengan engkau?”. "Mengapa?," tanya pemuda tersebut. Syaitan pun menjawab, “Datukku hanya melakukan satu kesalahan sahaja, iaitu tidak menurut perintah Allah untuk sujud kepada Adam, walaupun hanya sekali, dia telah dihalau dari syurga...tetapi aku lihat engkau melakukannya sebanyak lima kali pada hari ini. Cukuplah kita berkawan selama ini”....TAMAT

hhmmmphh :P

dirembat dari Karkun Online.

February 25, 2009

Nikmat Kaki

Hari ni aku jatuh lagi dengan itu menambahkan kepedihan di kaki kananku. Masa dekat dapur tadi, kesian dekat Ahmad Noir yang terpaksa memasak pagi dan tengahari bersendirian sejak ketiadaan Faiz, aku pun tolong dia potong2 sayur. Lepas tu, lantai dapur tu basah lalu tongkatku tergelincir di atasnya...Gedebuk!!

Memang nikmat tak terkata. Hari tu jatuh tangga. Doktor pun tensen kan..budak ni degil nak mampus. Nak buat camne doc, bowink duk lam bilik sensorang takde keje. Ubat Ofloxacin dah abis. Nak beli baru ingat. Mahal g*l*. 1020 satu.

Cuma boleh pergi CC dekat bawah Sakan jela kalu dah bosan. Petang ni Firdaus Indonesia datang bawak kawannya yang pandai urut untuk membereskan kaki aku yang semakin hari semakin nikmat rasanya..

February 19, 2009

Kemalangan di Yaman

18 Feb 2009
5:55 am_PAGI YANG GELAP- Aku keluar daripada hostel dengan tenang. Hari ini ingat nak belajar baik2. malam kang ada praktikal tazkiah amaliah. Aku berjalan dari hostel menuju ke Jamiah. Aku nampak Kafeteria Alfaf dah bukak. Awal pagi lagi. Untuk orang berpuasa sahur kot. Memasang nasyid dalam mp3 kuat-kuat untuk hilangkan ngantuk dan cepatkan perjalanan. Sampai di depan Funduq Alfaf Alsiahi, tiba-tiba semuanya jadi gelap................ Aku tak rasa apa-apa. Cuma kebas seluruh badan.

Aku sedar. Dalam kereta teksi Ar-Raha, tempat duduk belakang. Kasut tercabut 2-2 belah. Beg tercampak. Sarung tangan dan stokin pun tercabut. Cermin depan keta remuk dan retak seribu. Sikit lagi nak pecah. Kereta ni accident ke? Macam mana aku boleh ada dalam ni tiba2? Adakah badanku yang memecahkan cermin itu? Aku pening. Cuba bangun dari baring tapi tak boleh. Berat sangat. Akhirnya boleh gak. Kepala berat macam batu. Aku sedar hari dah cerah. Sekarang berada di 70 Street. Baru lepas Masjid President. Driver teksi tu tanya aku bertubi-tubi,"Kef halak? Kef tasy`ur?"Aku tak mampu jawab. Kaki takleh gerak. Belakang pedih.

Driver tu tak hantar aku straight ke hospital. Dia pergi ke pusat teksi di Sab`ein. Bait Bous. Lepas tu aku ditinggal dalam kereta. Orang pertama aku call Abang Faiz. Tak ingat apa bagitau dia. Menggelabah..

Hp berbunyi. Uncle Abdul Aziz call. Kebetulan ada teksi lain singgah ushar. Dia pelik tengok cermin kereta remuk. Aku bagi hp kat dia. Abdul Aziz cakap ngan dia. Abdul Aziz minta dengannya untuk menghantar aku ke Hospital Uloom di 60. Mulanya dia tak mahu. Selepas diperkenalkan diri dan dijanji akan bayaran 2000 riyal, dia bersetuju.

Sesampai di Uloom, Abang Faiz dan Amm A. Aziz sedang menunggu depan gate. Diorang bagi kerusi roda. Masuk ER.

Dah Xray. Takde patah. Alhamdulillah. Tapi bengkak gile. Macam kaki alien kan mat?Xpun kaki resakse ha3. Aduuuh. Berapa minggu ni tak pergi kelas.





21 Feb 2009
9:00 am_PAGI YANG CERAH-Abd Aziz janji nak pickup aku n Ahmad ke Hospital Uloom untuk appointment dgn Dr. Abdullah Toha At-Tuwaiti. Tunggu sikit punya lama, sampai jugak akhirnya.


Dr cakap datang lagi hari Khamis. Jahitan tu 2 minggu lagi baru leh bukak. Kaki letak tinggi2..erk..nak wat camne? pakai meja kot pasni. Semalam Abah dan Ummi tersayang call. Lega sikit. Jangan risau2. Sikit je ni. Hmmph..aku nak pegi kelas. Banyak madah tinggal siot! MC x dapat agi. 2 hari lepas ramai datang ziarah.

Jutaan puluh ribu terima kaseh untuk yang bersusah tuk diriku. Terutamanya..
Abang Faiz yang pantas bertindak.
Ahmad Musa yang sanggup memapah.
Ustaz Zulkhairi yang first skali datang hospital.Uncle Abd Aziz.
Abg Muhd Lim.

Sekian.Doa cepat sembuh.