August 9, 2008

Markaz Sana`a di Dzahban(malam sabguzari)

Hari Rabu 6.15 petang, Abah ajak pergi malam markaz. Lepas bersiap, kitorang bertolak naik mercedes lama(kawan abah punya). Abah aku drive!! steering kiri beb! hehe. Nak sampai tu punya lama sebab jam teruk, baru lepas hujan. Singgah solat maghrib di UST aka Jamiatul `Ulum ( Azan pukul 6.45 +-)sampai sana tengah bayan(ceramah).


Pembayan dari Saudi. Janggut panjang pakai `iqal. Dia cakap fus-ha jelas lak tuh!! boleh paham.. cuma ada sket2 lehjah mcm nahnu jadi ehna dll. Dia citer pasal hadith "bahtera" kalau org bawah korek lubang kapal tu sbb nak senang ambil air dan org atas x cegah mrk maka kesemua mrk akan binasa. Lebih kurang gitu la. Kepentingan amr bil maaruf wannahy anil munkar.



Ijtima` Hodeidah (winter 08)


Solat isyak lambat sikit sbab bayan lama (memang kbiasaannya gitu),kitorang pun smayang isyak. Perkhh! solat kat markaz memang beza dgn kat masjid biasa!!rasa khusyuk smacam jer...

Lepas solat ada org bacakan Hayatus Sahabah(kehidupan para sahabat).. haa yg ini aku x bleh nak paham sebab dia baca laju... Lepas dia selesai baca dan bagi khulasah,sorang lagi karkun bangun dan bagi peringatan dan nasihat utk org2 mu`takifin(iktikaf).

Lepas tu doa..doanya panjang..dia baca kuat.Orang lain aminkan,mula2 cool jer lepas 2 minit org ramai mula nangis..aku ternampak bbrapa org karkun tersengguk2 nangis mcm budak kena belasah..aku pon tertahan2 gak..Ini yang aku kagum giler ngan usaha nie..tiap minggu camni,asal doa akhir je,mesti semua irg terharu.Itu yang bleh nampak hakikat usaha tabligh ni..dan bukannya kepura-puraan.

Sembahyang sunat. Ada karkun Yaman dtg jumpa Abah dan Faiz sembang2 pastuAbg Talib join sekali.Abah ajak Abg Talib minum2 kat restoran Eiffle kat Mazbah.Besssst giler..pekena Khubz Mulawwah dgn Lahm Sughar n telur.


Ustaz2 di Sri Petaling




Aku cuma nak highlight satu benda kat sini..kalu sapa2 yg ada confuse dgn JEMAAH DAKWAH DAN TABLIGH ni, maka silalah pergi tanya pada ulama` tabligh..cthnya Ust Abd Hamid dan Ust Mansur di Masjid Jamek Sri Petaling.Klau takut nak jumpa dorang,(x payah takut la,xkena marah punya)bleh tanya karkun2 lama kat tempat korang(yg simple2 blehla tanya dorang).Asalkan tanya!!Skarang ramai org nak kritik jemaah ni ikut kpala otak diorang yg ilmunya x seberapa sgt! sedangkan ini usaha ulama`2.Bukan rekaan orang jahil.

Afwan banyak2 kalo ade terasa..Ud`u lii
Wassalam.

2 .:

ابن زين الرمباوي said...

Assalamualaikum....bila nak kuar 4 bln ke 1 thn ke...jgn sampai slack teruk...karkuzari sket usaha sana ..student? org arab?.....

ziqRy antibiotik said...

sy student..usaha steady. karkun2 sume boleh add ana kat ym..... ziqryemen@yahoo.com