October 15, 2011

IPB



dalam hidup kita, banyak benda yang bila fikir-fikir balik, kita rasa macam nak kembali dan betulkan semula kesilapan kita. aku kalau boleh, nak repeat tahun 2008/09. the most fucked up year in my life.

tapi ini adalah mustahil, masa bukan semahal emas. tapi jauh lagi mahal dari tu. sekali je dia datang dan takkan datang lagi. so apa yang kita perlu buat sekarang adalah memastikan bahawa 10 tahun lagi aku takkan menyesal dengan apa yang aku buat sekarang.

sebenarnya banyak kenangan yang kita rasa bangga bila ingat balik. aku bangga bila flashback masa aku travel yemen-malaysia berseorangan, transit tidur hotel di manama, bandar pelik yang aku sering tertanya2 ini dekat india ke arab? syiah merata rata.

tapi yang sedihnya, sesalan lebih banyak dari kebanggaan. bila direnung balik, macam mana la aku selepas mati nanti. banyak menyesal ke atau cukup puas hati dengan hidup yang dihabiskan. kalau kita masih di atas muka bumi, cerah lagi harapan untuk mintak maaf dari tuhan. tapi kalau sedar-sedar dah ada dalam tanah, meranalah selamanya.

ada satu perkara yang sejak akhir-akhir ini begitu mengganggu fikiran. sebenarnya aku pelik dengan spesies manusia ni. tengok ya, bila kita dapat statistik melayu murtad yang banyak, maka semua orang jadi kalut, kecoh, marah, keluar memekak atas jalan, demo sana sini, bertakbir, memorandum dan macam2 lagi. semua orang jadi marah. rempit yang tak pernah sembahyang pun marah. tapi kita sebenarnya silap, geng.

kita tidak mencegah munkar dari berlaku. kita menunggu munkar berlaku baru kita bertindak.

inilah masalah umat islam sekarang ni. kita fikir nahi munkar itu adalah tangkap basah, mengundi, dan pukul orang. kita paham begitu sebab kita fikir dengan kepala sendiri. kita tak nak ikut rasul punya cara. kita kata tak relevan dan ketinggalan zaman. kalau kita fikir baik-baik dengan hati yang terbuka kita akan nampak dakwah cara tabligh adalah yang paling mirip dengan amar maaruf nahi munkar cara rasul. nabi tidak mengkafirkan orang. aku suka baca satu entry ni berkenaan bagaimana nabi buat pada bidaah sahabat.

terdapat pepatah kata munkar ni macam gelap, kalau kita halau gelap ia takkan pergi. apa yang perlu dibuat adalah kita datangkan cahaya maka gelap akan pergi. apabila kita ajak seorang lelaki jadi taat pada tuhan, maka isteri dia akan dididik dan jadi wanita solehah. anak-anak mereka jadi baik dan tak bercouple macam anak orang lain. silap masyarakat kita bila mereka tunggu maksiat berleluasa, dan cari serta hebohkan maksiat itu.

insyaallah bulan 12 ni aku travel hind. belajar hidup sebagai hamba. makan sisa. minum lumpur. lepak dengan pengemis. kenal tuan. kenal musuh. jumpa orang soleh.

tolong doa visa aku dapat.

6 .:

ank_ayah said...

Backpacker ye?
InsyaAllah moga Allah mudahkan segala urusan. Semoga menjadi hamba Allah yg lebih bertaqwa dan tawadhu'.

Masa mmg tk bole diundur tp kta msh ada peluang utk memulakan sesuatu yg bru utk pengakhiran yg baik. InsyaAllah ^^

ubaidulah said...

terima kasih atas nasihat.

semoga allah mudahkan segalanya.

School Of Tots said...

Guna masa muda dengan optima, mencari pahala dan menolak dosa.

Hidayatullah said...

amin.. doakan sy kuar 4bln gak tuan

Anonymous said...

http://eekshop.com
It may be the best to explore understand the a good idea health and fitness routines that suit a minimum of one needs.

Anonymous said...

[url=http://www.sulima.pl]Profesjonalne środki czystości[/url]