December 26, 2011

Kembara Bermula


alhamdulillah dengan qudrat dan iradatnya, allah bagi visa 6 bulan ke india dan 3 bulan ke bangladesh. ini semua berkat doa keluarga, masyaikh dan sahabat2. jazakumullah. seminggu duduk di sri petaling dah dapat. ada yang sebulan tak dapat-dapat lagi. semua ada khair.

subuh tadi jumpa wak omar. jemaah dah dapat. lepas ni bayan hidayat. petang ni kena jumpa hj kamsin untuk urusan tiket. insyaallah. kalau allah mahu, hari khamis ni kami akan terbang ke bangladesh. 13hb januari ada tonggi ijtima, 4 juta orang islam sedunia berkumpul untuk tarik rahmat allah.

insyaallah lepas 2 bulan di bangladesh, kita gerak ke india pula belajar di sana sampai bulan april. jemaah 4 bulan sekarang ada 2 jemaah. 1 yang dapat visa india 6 bln, yg satu lagi dapat 3 bulan ke bawah jadi mereka pergi bangladesh-india-bangladesh.

markaz tengah penuh. jemaah yang khuruj masa cuti sekolah baru ni dah balik ke markaz. alhamdulillah sejuk hati tengok orang malaysia ramai buat usaha dakwah ilallah.

nak khuruj ni persediaan banyak nak kena buat. fizikal mahu kuat. tak boleh manja-manja. minda kena get ready. makan ala kadar. baru boleh jadi mujahid. yang penting kena belajar sabar. apa allah bagi, redha saja. sabar maintain, niat jaga insyaallah beres.

keluar ipb bukan nak disanjung, bukan nak melancong, bukan juga untuk bersukaria. aku keluar untuk dapat pandangan rahmat allah. selama ni dah banyak benda bangang aku dah buat, allah masih kasihan, dia bagi peluang lagi dan lagi. aku pergi sana nak belajar untuk hidup. macam mana cara hidup yang betul. belajar berkorban untuk buat apa yang allah nak. aku yang perlukan allah. dia tak perlukan aku sikit pun.

dakwah bukan tugas orang tabligh. semua umat muhammad ada kemuliaan ini. kalau kita degil tak nak sambung tugas nabi dan sahabat ini, allah tak jadi susah pun. agama ni agama allah. kalau allah nak semua orang jadi taat, sekelip mata allah boleh buat dengan mudah.


semoga allah bagi kita faham. amin.

dhaka sekarang musim sejuk (2 - 26) degree. delhi dalam(-17 - 25) sampai sana kena cari winter bedding. banyak baju terpaksa tinggal di sini bagi ringan beg. semoga allah terima korban yang sedikit ini. ok. gerak dulu.

4 .:

School Of Tots said...

Saya doakan keselamatan dan kesejahteraan untuk Tuan dlm misi hebat ini..

ubaidulah said...

amin..semoga allah terima saya dan tuan.

Mutiara Bertaburan said...

insyallah .. saya doakan tuan , saya pun nak ke IPB feb ini . insyallah.. doakan saya . untuk belajar cara hidup yang betul cara nabi s.a.w

ank_ayah said...

Tuan tgh klua setahun ke ni?