December 20, 2010

Redang Memanggilmu



beberapa bulan yg lepas, aku pergi pulau redang. dgn sek tabligh losong. utk jumpa2 org islam di sana. program peningkatan iman dan amal(fuh..ayat!).

laporan la sket. dekat tgh2 pulau tu ada satu kampung baru berpusatkan sebuah masjid yg besar dan cantik kat atas bukit. sayangnya masjid tu belum cukup makmur lagi la aku rasa. zuhur asar pun mcm takde org dtg.

kitorang sampai mcm besa la. pusing2 kampung jumpa mat rempit, mat pit, mat nyah, tok ketua, tok imam dll. yg paling cannot go, ada satu ahli jmaah masa pusing2 kampung terjumpa sorang pengikut hassan anak rimau. gile bab. dia pulak yg ajak kita join dia. haaa..inila yg akan jadi bila korang tak nak buat amar maaruf nahi munkar, salahkan tok ketua, dia tuding jari pd tok imam, tok imam salahkan ustaz, ustaz salahkan mufti, bla..bla..bla, last2 bangau pun tak nak ngaku bersalah.

ok. itu baru entry.
cukup 3 hari 3 malam, kami pun gerak nak balik. feri gerak pukul 1 tgh. jadi utk menjaga perintah allah, boss putuskan utk semayang di atas feri. fuuuh..pengalaman kot. sume org pandang, ternganga. elok2 angkat takbir, feri pon jalan. khusyuk je..ahaha

satu lagi nak citer.. sblum feri bertolak, aku tegur sorang pelancong arab sebaya ngan aku. dia pakai baju barca. aku tanya dlm bahasa arab, dia jawab english. mula2 ingat dia ni muslim la pastu aku ajak dia smayang zuhur skali, dia mcm tak paham. lama skit tanya nama... non muslim rupanya.

sedih. aku sedih.

takkan baca saja kut, komen la sepatah dua. ok. wassalam.

2 .:

abang naim said...

Salam tuan,
semoga pengorbanan tuan diredhai Allah...amin

ubaidulah said...

amin