October 29, 2011

Siapa yang Hina


cuba bayangkan negara2 spt bangladesh dan nepal adalah negara moden yang maju. bayangkan malaysia adalah negara miskin. ramai pemuda dari malaysia berhijrah ke bangladesh untuk cari rezeki. mereka layan kita macam mana kita layan mereka hari ini. bagaimana jika negara barat tidak berganjak dari zaman gelapnya?

diskriminasi. kenapa perlu hina mereka? sebab mereka hodoh dan hitam? atau mereka tak pandai berfesyen? mungkin juga sebab mereka dianggap sbg golongan kuli di tanah air kita. tengok bilal r.anh. tengok hidup sahabat r.anhum. apa susah sangat ke nak hidup seperti mereka.

kita fikir kita mulia, special, anak emas, taraf tinggi, cantik dan putih. semua ni takde nilai di sisi allah. dia nak kita dilahirkan cacat, cacat la jadinya. dia nak kita jadi negara termiskin, jadilah. apa yang susah bagi allah? tak ada masalah nak buat apa2 dengan makhluknya.

perbezaan aku, kamu, kita dan mereka adalah sifat. dia taqwa lebih dia lebih mulia. kita sifat buruk, kita yang hina. tak kira apa jantina, apa warna kulit, warna rambut, hensem ke hodoh, pandai berfesyen atau tidak itu tolak tepi.

kan cool kalau orang kaya pun boleh respect pada orang fakir. orang alim boleh bersalam dengan kaki lepak. orang bangsawan boleh makan bersama golongan kuli. orang tua boleh bergeletek dengan kanak-kanak.

semoga allah bagi kita sifat. semoga allah tidak tarik nikmat melimpah ruah yang dia beri selama ini. semoga allah bagi faham.

2 .:

Hidayatullah said...

biar nampak hina di mata manusia..tapi mulia pada pandangan Allah..

karanglaut said...

insyAllah kita belajar sifat khidmat & ikram bangla. special doa untuk dec 11 amin ....