May 27, 2009

Ehna Bihubbi Biladna

Old City



Ehna Bihubbi Biladna-We Love Our Country

Yemen.
Orang Melayu panggil Yaman. Apa yang korang tau tentang Yaman? Mesti tak banyak kan? Jadi disini aku dengan baik hatinya nak bagi sedikti pengenalan ringkas tentang Republik Yaman.



Yaman, secara rasmi dipanggil Republik Yaman (bahasa Arab: الجمهورية اليمنية), ialah sebuah negara Timur Tengah yang terletak di Semenanjung Arab di Asia Barat Daya. Yaman terdiri daripada bekas Yaman Utara dan Selatan. Negara ini menyempadani Laut Arab dan Teluk Aden di selatan, Laut Merah di barat, Oman di timur laut, dan sempadannya yang lain bersebelahan dengan Arab Saudi. Wilayah Yaman termasuk Socotra, sebuah pulau terpencil yang terletak lebih kurang 350 kilometer (217 batu) di selatan, berhampiran dengan Afrika Timur.




Saila Road di Sanaa. Bila hujan jadi longkang.

Yaman ialah salah satu daripada pusat-pusat peradaban yang tertua di dunia. Dari abad ke-9 SM hingga abad ke-6 Masihi, Yaman merupakan sebahagian kemaharajaan-kemaharajaan Minaean, Sabaean, Himyarit, Qataban, Hadhramawt, dan Awsan yang menguasai perdagangan rempah yang menguntungkan. Yaman dikenali oleh orang Rom sebagai "Arabia Felix" ("Arab Gembira") kerana kekayaannya yang dihasilkan oleh perdagangan.


Yaman terdiri dari 21 buah negeri. Aku duk Sanaa. Ibukota Yaman. Terbahagi kepada 2 bahagian. Sanaa Qadimah(Old Sanaa) dan Sanaa Hadithah(New Sanaa). Bangunan kat dalam Old City tu memang cun dan unik. Kota ni dipagari dengan tembok yang tinggi dan sebuah pintu gerbang besar yang masyhur dengan namanya Bab el-Yaman. Korang kenal tak Abrahah Al-Asram? Dia dulu tinggal kat dalam Old City tu, ada lagi tinggalan Abrahah seperti kuilnya Ma`bad Kulais.


Ni dekat Darul Hajar(Rock Palace)



Ok. Dekat Sanaa ada sebuah masjid yang baru siap dibina. Lokasinya di 70 Street, haddah. Masjid itu dinamakan Jamie Rais/Jamie Soleh sempena dgn nama Presiden Ali Abdullah Soleh. Beso wei masjid ni. kalah masjid 2 kat M`sia. Macam Masjid Nabawi pun ada kot. nak masuk masjid tu kena scan dulu body dan beg takut2 ada senjata atau bom. Macam nak masuk flight plak kan..Muhaimin, aku dan Mnur di Masjid Rais
Aku crita pasal Sanaa ar dulu. Nak buat camne, ak duduk Sanaa. Negeri2 lain insyaAllah bila-bila..

Z I K R Y
New Sanaa City
Yemen

1 .:

Anonymous said...

zikry...kisah anta kat bandar sana'a ringkas sangat ler... cerita lah tentang budaya mereka, masyarakat kat sana, makanan dan minuman kat sana....undang2 dan pantang larang mereka...baru best.....

kisah perangai masyarakat kat sana...

ana surf kat earth google tgk negara zaman nie 90% padang pasir n kering kontang...

10% ana tgk ada hutan2 dan sungai...